Setelah
wafatnya Baginda Rasulullah shollallahu ‘alaihi wasallam, di mana Daulah
Islamiyyah semakin meluas di bawah pimpinan para khalifah, maka banyak umat
manusia dari seluruh dunia memasuki agama Islam berbondong-bondong. Masyarakat
Islam pada ketika itu mempunyai latar belakang agama dan pegangan yang berbeda-beda. Bahkan, mereka juga
mempunyai femahaman terhadap kehidupan yang berbeda dengan kehidupan yang
diajarkan oleh Islam.
Bahkan, sebagian mereka ada dari kalangan
orang-orang A’jam (bukan Arab) yang mengalami kesukaran untuk memahami ajaran
yang terkandung dalam Al-Qur’an secara langsung. Berdasarkan banyak
faktor-faktor , maka risalah aqidah Islam dan tauhid murni ini semakin
menantang untuk dijelaskan kepada masyarakat yang baru memeluk Islam.
Sebagian
dari mereka sudah terbiasa dengan pegangan dan konsep ketuhanan yang salah
sehingga mencoba memahami aqidah murni Islam dengan kerangka yang salah. Oleh
sebab itulah, timbul isu aqidah yang beragam seperti isu taqdir yang merupakan
isu yang paling awal dibahas dalam masyarakat Islam,tentunya dalam bidang
aqidah. Ini adalah suatu tantangan baru dalam masyarakat Islam, di mana dahulu,
iman adalah suatu yang dihayati dan terealisasi dalam segenap kehidupan, namun
dengan munculnya generasi baru yang mempunyai pelbagai latar belakang
pendidikan, keilmuan, pegangan, kepercayaan, bahasa dan sebagainya, membuat
“pendekatan” untuk menjelaskan tentang tauhid murni Islam perlu dikembangkan.
Pada
awal perkembangan ilmu aqidah (suatu nama yang tidak di gunakan dalam zaman
awal salaf, lalu berkembang menjadi nama khusus untuk ilmu tauhid), para ulama’
tidak menumpukan sepenuh perhatian terhadap isu-isunya karena mereka lebih
menumpukan sudut mengembangkan ilmu-ilmu berkaitan femahaman terhadap
hukum-hakam syariat Islam.
Namun
Apabila timbul isu-isu melibatkan aqidah, maka para ulama’ hanya menghadapi
individu-individu yang terlibat dengan perdebatan ilmiah yang ringkas. Ini bisa
dilihat sebagai suatu asas bagi perkembangan ilmu Jidal (ilmu perdebatan) yang
seterusnya membawa kepada pengkonsepan ilmu Kalam Sunni, yaitu suatu
perkembangan ilmu Jidal para ulama’ Sunnah khusus dalam bidang aqidah Islam. di
Antara para ulama’ Salaf yang masyhur yang terlibat dalam perdebatan secara
Kalamiyyah (ilmu Kalam atau ilmu Jidal) ini adalah Imam Abu Hanifah r.a. (w 150
H), Imam As-Syafi’e r.a. (w: 204 H) [rujuk Manaqib As-Syafi’e oleh Al-Baihaqi:
1/457] dan sebagainya.
Pada
masa seperti ini, perkembangan ilmu tauhid ajaran Islam mula dibahas secara
teori semata-mata tanpa berkaitan dengan penghayatan terhadap tauhid itu
sendiri. Muncul individu-individu yang sibuk membahas tentang sifat-sifat
ketuhanan, perkara-perkara ghaib dan sebagainya tanpa menghayati tauhid murni
dalam hati mereka. Seolah-olah, ilmu tauhid adalah suatu ilmu untuk dibahas
tanpa mempunyai penghayatan dan rasa manisnya dalam diri manusia. Ini adalah
hasil perkembangan perbahasan ilmu agama tanpa nilai ketaqwaan dalam sebagian
ahli ilmu dan masyarakat awam.
Tidak
dapat dinafikan bahwa, para ulama’ yang terlibat dalam memberi penjelasan
terhadap aqidah Islam dalam masyarakat Islam adalah terdiri daripada para
ulama’ sufi juga, yang pada ketika itu lebih dikenali sebagai golongan
Az-Zuhhad (ahli zuhud). Tokoh-tokoh besar seperti Imam Hasan Al-Bashri (w: 110
H) dan Imam Harith Al-Muhasibi (w: 243 H) adalah antara tokoh-tokoh sufi awal
yang terlibat membahaskan ilmu berkenaan dengan aqidah. Namun, pembahasan
tauhid mereka berbeda dengan pembahasan tauhid nazhori (secara teori) karana
mereka membahas tentang penyucian jiwa, tarbiah kerohanian dan sebagainya
sebagai usaha merealisasikan ilmu tauhid kepada bentuk penghayatan rohani.
Ini
berbeda dengan perkembangan ilmu Tauhid Nazhori yang melibatkan
perdebatan-perdebatan secara istilah dan sebagainya. Sedangkan, ilmu aqidah
atau ilmu tauhid yang dikembangkan oleh sebagian ulama’ sufi menekankan konsep
“keterpaduan” antara tauhid dengan akhlak (tauhid amali syuhudi) yang mana itu
suatu warisan tauhid generasi awal Islam yang masih dipelihara. Ilmu Tauhid
yang mereka bahas bukan sekadar berbentuk teori, tetapi diterjemahkan dalam
bentuk hubungan kehambaan dengan Allah s.w.t. melalui konsep Suhbah dan Tarbiah
yang didasari oleh kaedah Qudwah (contoh) sebagaimana yang telah disebutkan.
Kaedah
Qudwah yang mereka gunakan itu sendiri mempunyai silsilahnya yang bersambung
kepada Saidina Rasulullahshollallahu ‘alaihi wasallam karana para ulama’ sufi
mengambil qudwah daripada para ulama’ tabi’in yang mengambilnya daripada para
sahabat r.a. yang mana mereka mengambilnya daripada Rasulullah shollallahu
‘alaihi wasallam.
Ketika
perkembangan ilmu tauhid amali sedang marak dalam golongan sufi khususnya,
muncul beberapa individu yang terus tenggelam dalam pembahasan tauhid berbentuk
teori (Ilmu Tauhid Nazhori/kalam), lalu timbul perdebatan hangat tentang
masalah-masalah ketuhanan dan sebagainya, berdasarkan banyak faktor. Antaranya
adalah berlebihan dalam menggunakan akal untuk berinteraksi dengan
masalah-masalah aqidah dan kelemahan dalam menguasai ilmu bahasa Arab yang
sempurna sehingga salah faham dalam memahami nas-nas mutasyabihat yang
melibatkan masalah-masalah aqidah.
Di
Antara mereka yang terlibat dengan kesesatan dalam masalah aqidah adalah
seperti Washil bin ‘Atho’ (w: 130 H) yang merupakan murid Imam Hasan Al-Bashri
yang akhirnya keluar dari majlis Imam Al-Bashri lalu membuat majlis ilmu
sendiri karena mempunyai femahaman yang berbeda daripada Imam Hasan Al-Bashri
khususnya dalam beberapa masalah aqidah. Akhirnya, faham Washil bin ‘Atho’
dikenal sebagai Mu’tazilah.
Pemahaman
ini juga dikembangkan oleh ‘Amr bin ‘Ubaid (80-142 H) dan kemudian dikembangkan
oleh Abu Hudhail Al-‘Allaf (w: 268 H), Ma’bad bin ‘Ubbad Al-Silmi (w: 220 H)
dan seterusnya oleh Abu Ali Al-Jubba’ie (w: 330 H).
Di
samping itu juga, sebelum munculnya golongan Mu’tazilah, muncul individu yang
menimbulkan kekeliruan dalam masalah aqidah seperti Ma’bad Al-Juhani Al-Bashri
(w: 80 H) dan Ghailan Ad-Dimasyqi (w: 105 H). Femahaman kedua individu ini
dikenal sebagai Qadariyyah., masalah Taqdir atau Qadar adalah di antara masalah
baru yang paling awal diperbincangkan oleh golongan sesat pada masa salaf.
Begitu
juga dengan munculnya individu bernama Jahm bin Safwan (w: 128 H) yang terlibat
dengan faham Jabbariyyah. Faham ini berbeda dengan faham Qadariyyah walaupun
kedua-duanya masih berkaitan dengan masalah qadar. Namun, kedua-golongan ini
terpeleset dari tauhid murni Islam.
Golongan Mujassimah juga termasuk di antara
golongan yang menyeleweng dalam masalah aqidah. Mereka memahami nas-nas
mutasyabihat dengan femahaman bahasa yang maknanya dibatasi dengan
penggunaannya kepada makhluk. Lalu, mereka menjisimkan Allah s.w.t. apakah
secara jelas atau secara tidak langsung.
Di
Antara golongan Mujassimah adalah golongan Hisyamiyyah yang dipelopori oleh
Hisyam bin Al-Hakam (w: 190 H) dan Al-Mughiriyyah yang dipelopori oleh
Al-Mughirah bin bin Sa’id (w: 119 H) dari kalangan Syiah. Begitu juga golongan
Muqotiliyyah yang dipelopori oleh Muqotil bin Sulaiman (w: 150 H) dan dan
golongan Al-Karramiyyah yang dipelopori oleh Muhammad bin Al-Karram (atau
Al-Kiram, w: 255 H) dari kalangan ahli hadith. Adapun femahaman golongan
Mujassimah ini masih mempunyai pengaruh yang kuat hingga hari ini walaupun
kebanyakan mereka berlindung di sebalik nama-nama indah yang mengelabui para
penuntut ilmu dan masyarakat awam.
Ketika perkembangan ini muncul ,maka ilmu tauhid
atau aqidah lebih dibahas secara teori di bandingkan dengan sebelum ini,yang
dikembangkan dalam masyarakat secara praktikal dengan tarbiah kerohanian
(tauhid amali syuhudi). Namun, ini tidak menafikan peranan penting para ulama’
sufi yang masih menjaga manhaj tarbiah ummah dan penyucian jiwa yang menjadi
aspek terpenting dalam mengembangkan tauhid amali yang diwarisi secara murni
daripada para sahabat r.a. dan tabi’in yang sudah mencapai tahap ihsan.
MUNCULNYA GOLONGAN AL-ASYA’IRAH DAN
AL-MATURIDIYYAH
Ketika
TERJADI BENTURAN antara golongan-golongan yang telah di sebutkan tadi dengan
golongan As-Sawad Al-A’zhom (majoritas ulama’ Islam) iaitu golongan
Ahlus-Sunnah wal Jamaah, maka muncul dua tokoh utama yang sangat berperan dalam
mengembangkan ilmu tauhid secara teori ini, dalam rangka untuk menghadapi dan
mengcounter gelombang femahaman-femahaman sesat dari golongan-golongan ahli
bid’ah.
Tokoh
pertama yang dimaksudkan ialah Imamuna Abu Al-Hasan Al-Asy’ari (w: 324 H).
Beliau besar dalam lingkungan keilmuan golongan Mu’tazilah sehingga beliau
sendiri terpengaruh dengan faham tersebut. di Antara guru beliau adalah tokoh
Mu’tazilah terkemuka iaitu Abu Ali Al-Jubba’ie. Namun, Allah s.w.t. memberi
hidayah kepada beliau sehingga beliau akhirnya kembali kepada aqidah
ahlus-sunnah wal jamaah, iaitu aqidah murni Islam.
Beliau
melihat pentingnya mempertahankan aqidah murni Islam (aqidah ahlus-sunnah wal
jamaah) dengan sebuah manhaj penghujahan yang lengkap dan jelas, iaitu dengan
menggabungkan manhaj naqli (menggunakan nas) dan aqli (menggunakan kaedah
akal).
Sebagaimana
telah diisyaratkan oleh Sheikh Ibn Khaldun, Imam Abu Al-Hasan Al-Asy’ari
mengembangkan manhaj beliau dalam bidang aqidah berdasarkan manhaj Imam Ibn
Kullab (w: 240 H) dan dan Imam Al-Muhasibi (w: 243 H).
Ketika
itu, perkembangan ilmu tauhid Nazhori versi sunni atau ilmu Kalam versi sunni
sangat diperlukan khususnya untuk membentuk suatu metodologi femahaman terhadap
aqidah murni Islam dan kaedah penjagaan aqidah daripada faham-faham yang sesat.
Maka, penggunaan ilmu logika sangat diperlukan khususnya dalam menyusun kerangka
femahaman yang sahih terhadap nas dan seterusnya menyusun kaedah-kaedah asas
aqidah murni Islam dan hujah-hujahnya.
Jika kita soroti puncak munculnya faham-faham sesat
yang dibawa leh kelompok-kelompok pinggiran (syazd) dalam masyarakat Islam, kita
dapati bahwa itu semua kembali kepada dua alasan utama yaitu:
Kelemahan
dalam menguasai ilmu berkaitan dengan pemikiran. Kelemahan dalam menguasai ilmu
bahasa Arab. Oleh sebab itu, banyak orang yang sesat dalam masalah aqidah
didapati karena terperangkap apakah karena berlebihan dalam menggunakan akal
ataupun lemah dalam memahami uslub bahasa Arab sehingga salah faham terhadap
nas-nas mutasyabihat. Bagi golongan yang terlalu berpegang dengan akal,membuat
mereka tidak mengetahui batasan-batasannya dalam menyingkap hakikat ketuhanan
sebenar, maka ia akan menolak nas-nas yang jelas sehingga menyimpulkan
pendapat-pendapat yang terpeleset lagi sesat.
Begitu
juga dengan golongan yang tidak memahami uslub bahasa Arab dan mengabaikan sama
sekali peranan akal dalam memahami sebagian sifat kesempurnaan Allah secara
umum, lalu akhirnya salah faham terhadap nas-nas mutasyabihat sehingga terlibat
dengan faham Tajsim (menjisimkan Allah), Tasybih (menyerupakan sifat-sifat
Allah dengan sifat-sifat makhluk) dan sebagainya.
Maka, Imam Abu Al-Hasan Al-Asy’ari adalah seorang
tokoh yang diberi kekuatan oleh Allah s.w.t. dalam menggabungkan penguasaan
akal yang cerdas serta penguasaan femahaman terhadap nas secara jelas, lalu
menyusun kaedah-kaedah umum atau manhaj asas dalam memahami aqidah murni Islam.
Maka, beliau dinilai sebagai tokoh paling berpengaruh dalam menggabungkan
kaedah aqli dan naqli dalam bidang aqidah Islam.
Imam
Abu Manshur Al-Maturidi (w: 333 H) juga merupakan seorang tokoh yang sangat
berperanan dalam mengembangkan manhaj sahih dalam bidang aqidah Islam atau
dalam ilmu Tauhid Nazhori ini. Manhaj beliau dalam bidang aqidah bisa didapat
dalam kitab beliau berjudul Kitab At-Tauhid. Beliau dianggap sebagai pengembang
manhaj tauhid nazhori dalam rangka membela aqidah ahlus-sunnah wal jamaah di
Samarqand, sebagaimana Imam Al-Asy’ari yang mengembangkan manhajnya di Iraq.
Imam
Abu Manshur Al-Maturidi berguru dengan beberapa ulama’ antaranya Imam Abu Nasr
Ahmad bin Al-Abbas Al-‘Iyadhi, Imam Ahmad bin Ishaq Al-Juzjaji, Imam Nashir bin
Yahya Al-Balkhi dan Imam Muhammad bin Muqatil Ar-Razi.
Imam
Ahmad bin Ishaq Al-Juzjaji dan Imam Nashir bin Yahya berguru dengan Imam Abu
Sulaiman Musa bin Sulaiman Al-Juzjaji. Imam Abu Sulaiman Musa Al-Juzjaji pula
berguru dengan Imam Abu Yusuf (w: 182 H) dan Imam Muhammad bin Hasan
As-Syaibani (w: 189 H) yang mana kedua-duanya merupakan murid-murid utama Imam
Abu Hanifah r.a. (w: 150 H). Imam Muhammad bin Muqatil Ar-Razi juga berguru
dengan Imam Muhammad As-Syaibani r.a..
Imam
Al-Maturidi bukan sekadar mengambil fiqh Imam Abu Hanifah daripada para guru
beliau malah mengambil usul aqidah dan manhaj aqidah Imam Abu Hanifah daripada
mereka karena Imam Abu Hanifah juga di antara para ulama’ yang paling awal
membahas tentang aqidah Islam khususnya dalam kitab beliau Al-Fiqh Al-Akbar.
Imam Al-Maturidi dianggap sebagai pengembang manhaj aqidah Imam Abu Hanifah
dengan cara yang lebih kemas dan sistematik. Setelah itu, manhaj kedua-dua imam
ini mendapat penerimaan luas daripada kebanyakan ulama’ Islam pada zaman
tersebut dan zaman seterusnya sehingga zaman sekarang ini. Mereka yang
menisbahkan diri kepada manhaj Imam Al-Asy’ari dalam penghujahan pada masalah
aqidah dikenal sebagai golongan Al-Asya’irah sedangkan mereka yang menggunakan
manhaj Imam Al-Maturidi dikenali sebagai golongan Al-Maturidiyyah. Pembahasan
aqidah mereka yang bersifat Nazhori (teoritikal) ini akhirnya dikenali sebagai
ilmu Kalam versi Sunni karana mempunyai unsur penggunaan akal di samping
penggunaan nas (Naqli).
Sheikh
Ibn Khaldun berkata tentang perkembangan ini:
“(Ilmu Kalam) ialah ilmu yang mengandung
hujah-hujah terhadap aqidah-aqidah yang dipercayai dengan bukti-bukti secara
Aqliyyah (pembuktian secara logikal) dan menolak golongan bid’ah yang
terpeleset daripada aqidah salaf dan ahlus-sunnah”. [Muqoddimah Ibn Khaldun
225]
Maka, kedua-dua imam serta para pengikut mereka
dikenal dalam sejarah sebagai para pahlawan dalam bidang aqidah yang membela
aqidah murni Islam khususnya secara Nazhori yang sangat penting dalam bidang
keilmuan Islam.
Imam
Ahmad ibn Hajar Al-Haithami berkata: “Ahli
bid’ah ialah orang yang berpegang dengan pegangan yang berbeda dengan aqidah
Ahlus-Sunnah. Adapun Ahlus-Sunnah adalah aqidah yang dipegang oleh Abu Al-Hasan
Al-Asy’ari, Abu Manshur Al-Maturidi dan mereka yang mengikut (manhaj)
kedua-duanya. [Al-Fatawa Al-Hadithiyyah m/s205] Perkembangan Ilmu Kalam Sunni (Ilmu Tauhid Nazhori).
Setelah
para ulama’ menerima manhaj Imam Abu Al-Hasan Al-Asy’ari dan Imam Abu Manshur
Al-Maturidi dalam bidang aqidah, maka mazhab keduanya terus dikembangkan
merentasi zaman. Kedua-madrasah mempunyai para ulama’ agung yang
mengembangkannya serta menyempurnakan perbahasan-perbahasan serta penghujahan
mereka berdua. di Antara murid-murid kepada
Imam Al-Asy’ari yang kuat mengembangkan mazhab Imam Al-Asy’ari adalah: Imam Abu
Al-Hasan Al-Bahili
Imam Abu Al-Hasan Bundar As-Syirazi (teman Imam
As-Syibli) Imam Abu Abdillah bin Mujahid Al-Bashri (juga murid Imam Sahl
At-Tustari) Imam Abu Sahl As-Shu’luqi (juga murid Imam Ibn Abi Hatim) Imam Abu
Abdillah At-Tha’ie. Kemudian, murid-murid kepada para imam tersebut
mengembangkan mazhab Imam Al-Asy’ari dalam masalah aqidah.di Antara mereka
adalah
Imam Saif As-Sunnah Al-Qadhi Abu Bakr bin
At-Thayyib bin Al-Baqillani Al-Maliki (murid Imam At-Tha’ie. Antara kitab
beliau yang terpenting adalah Al-Inshof Fima Yajibu I’tiqaduhu wa La Yajuzu
Al-Jahl Bihi danTamhid Al-Awa’il.)
Imam
Abu Bakr Ibn Furak Al-Asfahani (w: 406 H). Beliau berguru dengan Imam Abu
Al-Hasan Al-Bahili bersama-sama Imam Al-Baihaqi dan Imam Al-Qusyairi. Antara
kitab beliau dalam mengembangkan mazhab Imam Abu Al-Hasan Al-Asy’ari adalah
kitab Mujarrad Maqalat Al-Asy’ari.
Imam Al-Ustaz Abu Ishaq Al-Isfirayini (m: 418).
Beliau adalah murid Imam Al-Bahili.
Kemudian, ianya dikembangkan oleh para ulama’
Al-Asya’irah pada peringkat ketiga yang merupakan di antara murid-murid kepada
para imam tersebut. mereka adalah:
Imam Abu Al-Qasim Al-Isfirayini (w: 452 H). Beliau
berguru dengan Imam Abu Ishaq Al-Isfirayini dan bersahabat dengan Imam
Al-Baihaqi. di Antara murid beliau adalah: Imam Al-Haramain, guru kepada
Hujjatul Islam Imam Al-Ghazali r.a. dan Imam Dhiya’uddin Al-Razi, ayahnda
kepada Imam Fakhruddin Al-Razi.
Imam
Al-Ustaz Abu Bakr Al-Baihaqi (w: 384 H). Beliau berguru denga Imam Abu Ishaq
Ibrahim bin Muhammad bin Ibrahim Al-Isfirayini dan Imam Abu Bakr bin Furak. di
Antara buku-buku tulisan beliau adalah: Al-Asma’ wa As-Sifat sebesar dua jilid
(buku rujukan dalam bidang aqidah) dan Al-I’tiqad.
Seterusnya,
dikembangkan oleh para ulama’ di antara mereka yang terkemuka adalah seperti:
Imam Abu Ishaq Ibrahim bin Ali bin Yusuf As-Syirazi
(393-476 H). Beliau adalah murid Imam Al-Khatib Al-Baghdadi, Imam Al-Qadhi Abu
At-Thayyib At-Tabari, Imam Abu Abdillah Muhammad bin Abdillah bin Ahmad
Al-Baidhawi, Imam Al-Faqih Az-Zujaji dan sebagainya. Antara tulisan beliau
dalam bidang aqidah adalah: Al-Isyarah ila Mazhab Ahl Al-Haq.
Imamul
Haramain Abu Al-Ma’ali Al-Juwaini (419-478 H). Beliau berguru kepada ayahndanya
Imam Abdullah Al-Juwaini dan Imam Abu Al-Qashim Al-Iskafi Al-Isfarayini. Antara
kitab-kitab beliau khususnya dalam bidang aqidah adalah: Al-Irsyad ila Qawathi;
Al-Adillah fi Usul Al-‘I’tiqad, Ar-Risalah An-Nizhamiyyah (Al-Aqidah
An-Nizhamiyyah), As-Syamil fi Usul Ad-Din, Lam’atul Adillah fi Qawa’id ‘Aqa’id
Ahl As-Sunnah wa Al-Jama’ah. Begitulah seterusnya, mazhab Al-Asy’ari dalam
aqidah terus dikembangkan oleh banya ulama’ besar di antara mereka adalah
seperti: Hujjatul Islam Imam Al-Ghazali r.a. (w: 505 H) khususnya menerusi buku
beliau Al-Iqtishad fi Al-I’tiqad.
Imam
Abu Al-Fath Muhammad As-Syahrastani (w: 548 H) khususnya menerusi kitab Nihayah
Al-Iqdam fi Ilm Al-Kalam dan Al-Milal wa An-Nihal. Imam Fakhruddin Ibn Asakir
(499-571 H) khususnya menulis kitab Tabyyiin Kazb Al-Muftari merupakan buku
yang menghimpun sebagian nama-nama para ulama’ Al-Asya’irah yang besar. Khatib
Ar-Riy Imam Dhiyauddin Abu Al-Qasim Umar Al-Razi khususnya meneruskan kitab
Ghayah Al-Maram fi Ilm Al-Kalam. Imam Fakhruddin Al-Razi r.a. (w: 606 H) anak
kepada Imam Dhiya’uddin Ar-Razi, khususnya dalam buku beliau Asas At-Taqdis dan
Al-Masa’il Al-Khamshun fi Usul Al-Kalam. Imam Al-Amidi (e: 631 H) khususnya
buku beliau Ibkar Al-Afkar dan Ghayah Al-Maram fi Ilm Al-Kalam Imam Al-Iji
(680-756 H) khususnya kitab-kitab beliau: Al-Mawaqif fi Ilm Al-Kalam, Jawahir
Al-Kalamdan Al-‘Aqa’id Al-Adhiyyah Imam Muhammad bin Yusuf As-Sanusi (w: 895 H)
khususnya buku beliau Umm Al-Barahin, Al-Manhaj As-Sadid dan Aqidah Ahl
At-Tauhid Al-Kubra. Setelah itu, perkembangan kitab-kitab Al-Asya’irah lebih
bersifat syarahan, ulasan dan catatan terhadap kitab-kitab terdahulu.
Perkembangan
ilmu aqidah secara Nazhori atau ilmu kalam ini sangat memainkan peranan penting
dalam menyusun kerangka asas dalam berinteraksi dengan masalah aqidah khususnya
melibatkan bab ketuhanan, berdasarkan femahaman nas yang jelas dan penggunaan
kaedah akal yang seimbang. Maka, Tauhid yang diajarkan oleh Rasulullah
shollallahu ‘alaihi wasallam adalah suatu Tauhid Amali Syuhudi atau suatu
Tauhid praktikal dan penghayatan, yang mana aqidah adalah suatu yang disemat
dalam jiwa dalam bentuk penghayatan. Tauhid Amali ini adalah suatu tauhid yang
murni yang lahir daripada suatu proses penyucian jiwa (Tazkiyyah An-Nufus) dan
tarbiah kerohanian. Oleh sebab itulah, Rasulullah shollallahu ‘alaihi wasallam
merupakan seorang murobbi agung kepada para sahabat r.a. yang menerapkan tauhid
Amali ini dalam jiwa mereka melalui tarbiah kerohanian.
Namun, setelah munculnya golongan yang sesat dalam
masalah aqidah khususnya ketika salah faham terhadap nas-nas Islam, maka para
ulama’ terpaksa menghimpun ilmu aqidah dalam bentuk teori untuk memelihara
aqidah umat Islam daripada salah faham dalam masalah aqidah dan menyusun manhaj
sahih dalam berinteraksi dengan nas-nas (termasuklah nas-nas mutasyabihat) yang
melibatkan masalah aqidah.
Walau
bagaimanapun, kesibukan dan fokus terhadap ilmu Tauhid Nazhori (berbentuk
teori) ini tidak menyebabkan ilmu Tauhid Amali Syuhudi ini terhenti
perkembangannya dalam masyarakat Islam. malah dikembangkan oleh para ulama’
sufi dalam bentuk Tarbiah Ruhiyyah Amaliyyah (tarbiah kerohanian praktikal) dan
dikembangkan juga melalui penulisan-penulisan mereka dalam ilmu Tasawwuf.
Bahkan,
ketika ilmu Tauhid Nazhori sedang dikembangkan dalam bentuk ilmu Kalam oleh
golongan Al-Asya’irah dan Al-Maturidiyyah, sebagian para ulama’ sufi turut
terlibat membahas ilmu Tauhid Nazhori ini juga bahkan kebanyakan mereka
menjadikan asas-asas manhaj aqidah Al-Asya’irah atau Al-Maturidiyyah sebagai
pendahuluan bagi perjalanan menuju Allah s.w.t. (perjalanan kerohanian) karana
tanpa asas aqidah yang jelas dan sahih, maka perjalanan kerohanian menuju Allah
s.w.t. tidak membawa kepada natijah yang sahih kerana aqidah adalah asas bagi
ibadah dan pengabdian.
Bahkan, sebahagian para ulama’ Mutakallimin yang
terlibat dalam membahas ilmu Tauhid Nazhori (ilmu Kalam) ikut menggalakkan
pelajaran ilmu Tasawwuf dan tarbiah kerohanian sebagai penyempurnaan dan
perealisasian terhadap ilmu Aqidah yang telah dipelajari.
Maka, kita dapat simpulkan dua bentuk hubungan
antara ilmu Aqidah (Nazhori) dengan ilmu Tasawwuf yaitu: Ulama’
Sufi berpegang dengan ilmu Kalam sebagai pendahuluan pembahasan ilmu Tasawwuf.
Ilmu Aqidah Nazhori dijadikan sebagai subjek
pendahuluan terhadap ilmu Tasawwuf oleh kebanyakan ulama’ sufi karena
kepentingan aqidah yang sahih dalam perjalanan menuju Allah s.w.t.. Maka,
manhaj Al-Asya’irah dan Al-Maturidiyyah yang menjadi manhaj utama membela
aqidah Ahlus-Sunnah wal Jamaah turut diterapkan dalam perbincangan ilmu Tasawwuf
khususnya di awal pembahasan mereka.
Ulama’
Mutakallimin (ahli ilmu Kalam) berpegang dengan ilmu Tasawwuf sebagai Manhaj
Penyempurnaan. Para ulama’ Mutakallimin menyeru untuk mempelajari ilmu Tasawwuf
setelah membahas ilmu Kalam secara teori karana ilmu Tasawwuf adalah
penyempurnaan dan manhaj yang menterjemahkan ilmu Aqidah yang dipelajari secara
teori dalam bentuk penghayatan.